Wie is online
7 bezoekers online
Voor alle nieuwe posts…

Volg ons op Twitter

Tweet het openingsbericht ->
Schrijf ons

Je kunt ons altijd schrijven via de contactpagina. Daar vind je ook richtlijnen, voor het geval dat je mail-notificaties wenst bij nieuwe 'posts' aangaande Best. 

Rubrieken
Opinie of niet?

ls een post op deze site begint met wat in de typografie heet een initiaal, zoals de A hier, bevat zij een mening of interpretatie van de schrijver.

English?

Translation by Google in Chrome: please, click the right mouse button and select 'English'.

Archieven
juli 2015
Z M D W D V Z
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Airport: het eentonige klaaglied

J.C. M van der Schoot


Onze nationale fopspeen Alders is altijd druk bezig om namens een minister verdeelde partijen bij elkaar te brengen en met zachte dwang te leiden tot unanieme adviezen, zodat die minister een kat in het bakkie krijgt. Maar in de regio Eindhoven waar het gaat om de uitbreiding van de luchtvaart op Eindhoven Airport en dan met name om ruimere openingstijden in het weekend en meer landingen in de late avond, moet de heer Alders met een verdeeld advies naar Den Haag. Hij doet alsof hij dat heel erg vindt. In werkelijkheid kan hem dat niets schelen. Hij weet ook wel, dat de minister ‘haar verantwoordelijkheid’ zal nemen en zal proberen door te bijten: meer economische groei ten koste van de leefbaarheid is in ons neoliberale tijdperk een wet van Meden en Perzen. Het zou opzien baren als de minister van dit standpunt zou afwijken.

 

 

 

 

Slimme broer Eindhoven is voor de groei van Airport, ook in de late avond, ook in het weekend. Twaalf omringende gemeenten denken daar anders over en zijn van mening, dat de nachtrust beschermd dient te worden en het voorgestelde groeitempo wat gematigder moet verlopen. Grote broer heeft geen overlast; de rest van de familie in de regio krijgt de volle laag.

Alders en de directie van Airport heffen voor de miljoenste keer hun klaaglied aan. Want het ontgaat u misschien, maar pas op. Er dreigt een ware catastrofe. Lees en huiver: ‘De groei met jaarlijks 3500 vluchten is een vereiste voor het zakelijk welslagen van Eindhoven Airport. Als die onmogelijk wordt gemaakt, bijvoorbeeld door krappere openingstijden, gaat de ontwikkeling van de luchtvaart niet verder en dat zou grote gevolgen voor de Brabantse economie en voor de nationale luchtvaart hebben,’ aldus de behoeders van onze economie en uw welvaart.

Van deze baarlijke nonsens ben ik in elk geval niet onder de indruk. Airport is zakelijk al meer dan geslaagd, de Brabantse economie lijdt bij het niet doorgaan van de plannen voor meer groei, geen centje pijn en de nationale luchtvaart heeft met deze plannen veel minder van doen dan de heren doen voorkomen. Deze heren een grote mond, dan ik ook. Kom op. En dan directeur Meijs van Airport: ’Bovendien de meerderheid van de tafel (het Alders-overleg) en ook de meeste mensen in de regio ondersteunen het advies wel’. Een hele domme redenering, grenzend aan volksbedrog. De mensen in Parijs, New York en Amsterdam zijn ook niet tegen uitbreiding van Airport!

Het zou mooi zijn als er op korte termijn nieuwe gegevens beschikbaar zouden komen over de aantasting van de leefbaarheid door Airport en dan met name de zeer nadelige invloed op de gezondheid van de mensen in de omliggende gemeenten. Misschien gaan de heren dan ‘ns echt nadenken.

3 Reacties op “Airport: het eentonige klaaglied”

  • Vic Kerkhoff:

    Uitstekend verwoord en daarmee de kern te pakken. De belangen van burgers, van mensen, worden met dit stupide voorstel ernstig geschaad. Vooral als het gaat om het belangrijkste principe ‘gezondheid’. Onlangs gaf minister Schipper nog aan (interview ICT&health)’alles is gezondheid’. Je zou Alders moeten verplichten om tenminste zes maanden te gaan wonen (en slapen!) onder de aanvlieg- en vertrekzones. Deze goed betaalde interim manager heeft nog nooit contact gehad met ernstig slaapgestoorden. Hij fietst er gewoon langs en dat benoemt men dan als een democratische en vooral transparante benadering. Het is bijna niet te geloven dat zijn voorstel serieus wordt genomen. Maar het hervormingskabinet Rutte zal ongetwijfeld applaudiseren voor de vazal Alders. Nog nooit is iets van hem afgewezen!

  • De oplossing van het probleem ligt overigens voor de hand. De start- en landingsbanen zo draaien dat het vliegverkeer over Eindhoven komt, in plaats van over de regio. Het kost een paar centen, maar dan is iedereen tevreden (of misschien de Eindhovenaren niet?)!

  • Een kamermeerderheid veegt de vloer aan met het advies van Alders. Alleen de VVD doet hetzelfde als bij het een-tweetje met verkiezingsbelofteschender Rutte aangaande Griekenland: afwachten. De meerderheid suggereert godbetert nu weer een ‘extern advies’ door een onafhankelijk bureau. Intussen houdt het ED online een enquête naar de opvattingen van de bevolking met de voorspelbare uitkomst (tot dusver) van 62% voor (‘prima ontwikkeling’) en 38% tegen. En dat waarschijnlijk zonder de deelname van de ‘puisterige pubers’ over wie Jos Kessels het vandaag heeft: immers in de late uurtjes over zijn hoofd vliegend richting Spanje.

Reageer op Rob Ruggenberg