Wie is online
9 bezoekers online
Schrijf ons

Je kunt ons altijd schrijven via de contactpagina. Daar vind je ook richtlijnen, voor het geval dat je mail-notificaties wenst bij nieuwe 'posts' aangaande Best. 

Rubrieken
Opinie of niet?

ls een post op deze site begint met wat in de typografie heet een initiaal, zoals de A hier, bevat zij een mening of interpretatie van de schrijver.

English?

Translation by Google in Chrome: please, click the right mouse button and select 'English'.

Archieven
december 2015
Z M D W D V Z
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Het heldendom tiert welig…

J.C.M. van der Schoot


oit was sport een spel. Toegegeven: dat is al weer lang geleden. Het heet nog steeds een spel, maar dan wel voor honderd procent omgevormd tot een commercieel spel. Zodra een welgemikte kopstoot doel treft, krijgt de geldmachine een stroomstoot van jewelste.

 

 

 

De club, de sponsors, de sportbonzen, de stad, de horeca, de media,ook zelfs het land van de voltreffer, zij allemaal schieten in de versnelling, die past bij de draagwijdte van de treffer.

De gigantische inhoud van de geldmachine spuwt alle kanten op. Ieder krijgt direct of indirect zijn deel.

Zo ook de media. Voorbeeld: stel je voor dat de media op zondag (radio/tv) of op maandag (de kranten) het commerciële sportbedrijf zouden negeren. Vanaf dat moment zouden de advertentie-inkomsten zienderogen slinken en de lezers massaal op de loop gaan.

Het sportbedrijf en de media zijn tot elkaar veroordeeld. Ze maken deel uit van elkaars belangen en ze versterken elkaar, zodat de wederzijdse financiële belangen in omvang stijgen. Een commerciële sportman of vrouw kan in enkele minuten ‘beroemd’ worden en als gevolg daarvan held en miljonair. Een voorpagina van een krant die voor de helft is gevuld met de sportprestatie van de dag is geen uitzondering. Een jeugdige formule 1-racer wordt ijverig van kop tot teen aangekleed met meerdere volle krantenpagina’s per week. Held in de wereld en miljonair in Monaco. Op weg naar een zekere dood? Als het zo ver komt, zullen de media zich niet alleen drenken in bloed en zweet. Het geld zal vooral drijven in een rivier van tranen.

Commerciële belangen maken de acceptatie van deze uitwassen aanvaardbaar, want geld maakt veel goed, meer dan menigeen overigens lief is.

De nieuwste loot aan de commerciële sportstam vormt het kickboksen, dat tot voor enige tijd in Amsterdam na een aantal incidenten verboden was. Maar ‘de sector vechtsport’ heeft zich in korte tijd naar het oordeel van de overheid gezuiverd van criminele elementen. En ziedaar: een opgetuigd gala met rond de ring prominenten uit de politiek, het openbaar bestuur en de zakenwereld. Dat kickboksers elkaar tot bloedens toe aftuigen, is met prominenten rond de ring schijnbaar minder ernstig. Tv, radio en kranten hebben er weer nieuwe helden bij. Het heldendom tiert welig en variatie in dit heldendom laat de kassa’s van alle belanghebbenden nog harder rinkelen. Tot bloedens toe en kennelijk tot tevredenheid van een groot publiek.

Een reactie op “Het heldendom tiert welig…”

  • Een sprekend voorbeeld is ook de manier waarop de inmiddels 18-jarige Max Verstappen wel heel erg vroeg en om nauwelijks te bevatten redenen tot sportheld van het jaar is verheven. Gehuldigd in smoking. Wonderkind dat goed kan inhalen.

Reageer op Guido