Wie is online
3 bezoekers online
Schrijf ons

Je kunt ons altijd schrijven via de contactpagina. Daar vind je ook richtlijnen, voor het geval dat je mail-notificaties wenst bij nieuwe 'posts' aangaande Best. 

Rubrieken
Opinie of niet?

ls een post op deze site begint met wat in de typografie heet een initiaal, zoals de A hier, bevat zij een mening of interpretatie van de schrijver.

English?

Translation by Google in Chrome: please, click the right mouse button and select 'English'.

Archieven
oktober 2015
Z M D W D V Z
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Gemeenten gooien het op een akkoordje met crossende herriemakers in de natuur


J.C.M. van der Schoot


Kortzichtig, gebrek aan bestuurskracht, huichelachtig en collaborerend met herrieschoppers. Dat is mijn boodschap voor de gemeentebesturen van Eersel, Oirschot en Veldhoven. De bestuurders van deze gemeenten zijn akkoord gegaan met een serie georganiseerde offroad-tochten voor crossers ’om crossoverlast zoveel mogelijk te beperken en de crossers beter in beeld te krijgen’.

 

 

Burgemeester Anja Thijs van Eersel betreurt het zeer, dat wandelaars in haar gemeente zijn overvallen door het plotselinge lawaai. (ED p. 8: 17/5). De burgemeester verduidelijkte: ‘De wandelaars waren niet op dat lawaai voorbereid, omdat de gemeente niet goed had gecommuniceerd dat er een offroad evenement op de agenda stond. We zijn in gebreke gebleven’.

De burgemeester laat ook weten, dat het de eerste keer is dat de gemeente zo’n evenement organiseert. Met andere woorden: de gemeente heeft nog weinig ervaring met dit fenomeen.

Al 25 jaar lang wordt er in de bossen van Eersel naar hartelust gecrosst. De overlast bestaat uit gevaarlijke situaties voor wandelaars, bospaden worden ernstig beschadigd, grote stukken natuur worden via ‘eigen paadjes’ kapot gereden en de rust wordt ernstig verstoord. Zeker, deze overlast is weliswaar een hardnekkig verschijnsel, maar vooral door gebrek aan bestuurskracht en samenwerking van verschillende partijen laat de bestrijding alles te wensen over. Opmerkelijk: Drie gemeenten blijken nu plotseling samen te werken om grensoverschrijdend crosstochten te organiseren. Wat een ijver. Maar op het punt van de bestrijding van de overlast bleven de gemeenten de voorbije jaren ieder op eigen terrein.

Ik schreef het al eerder: of het nu gaat om crossers met of zonder verzekeringsplaatje op het spatbord, voor de mate van herrie door de knetterende crossmotoren maakt dat geen verschil. Deze overlast is een ernstige inbreuk op de toch al spaarzame rust in de natuur.

De openbare ruimte is verworden tot speelveld voor knetterende crossmotoren. Bij gebrek aan regie bij de bestrijding van deze overlast heeft dit kwaad een vaste plek gekregen in de natuurgebieden. Het is nu kennelijk de bedoeling van de gemeentebesturen van Eersel, Oirschot en Veldhoven om het probleem van deze irritante vorm van overlast op te lossen door het in een legaal georganiseerde vorm te gieten.

Het plan van de gemeentebesturen om dit kwaad te lijf te gaan met legale motorcrosstochten zet de wereld op zijn kop. Het is een kortzichtig plan, omdat de herrieschoppers gesterkt worden in hun streven om de openbare ruimte als privéterrein te beschouwen. Hun jarenlange illegale optreden wordt nu rijkelijk beloond door de overheid, die een buitenwettelijke activiteit omzet in een legale vorm.

Hier toont zich een enorm gebrek aan bestuurskracht. Deze bestuurders maken een diepe buiging voor ordinaire herriemakers, steken de hoofden in het zand en verklaren met droge ogen, dat georganiseerde motorcrosstochten de overlast zullen beperken. Wie dit verkondigt, is naïef of is een huichelaar. De praktijk wijst uit, dat juist zo’n plan het illegale crossen bevordert, want bestaande legale crossterreinen hebben de overlast door illegale crossers ook niet doen afnemen. Integendeel: Menige crosser (niet allemaal) rijdt vandaag legaal op een crossterrein, maar morgen illegaal in de bossen.

Sinds jaar en dag wordt over de crossoverlast geklaagd en nu de drie gemeenten op het onzalige idee zijn gekomen om dan maar overstag te gaan en de herrieschoppers te verenigingen in een legaal evenement, wordt dat plan bovendien buiten de publiciteit gehouden. Gezien alle discussies hierover in het verleden, heb ik het sterke vermoeden dat dit met opzet is gebeurd. Mevrouw de burgemeester van Eersel en de bestuurders van Oirschot en Veldhoven hadden er beter aan gedaan een deugdelijk plan in elkaar te zetten ter bestrijding van deze overlast. Collaboreren met overlastgevers heeft nog nooit iets goeds gebracht. De laatste mededeling van de Eerselse burgemeester, dat de voorgenomen crosstochten ook als doel hebben om de crossers beter in beeld te krijgen, doet de deur dicht. Beter betekent, dat ze al in beeld zijn, maar dat dit beeld nog vollediger moet worden.

En wat dan? Een convenant met de crossers? Burgemeester Anja Thijs droomt: “Lieve stoere bikkels van me. Jullie krijgen van ons prachtige natuurtochten aangeboden op gevaarlijke kronkelige paadjes. Jullie riskeren dan geen proces verbaal meer, integendeel, wij moedigen jullie langs de lijn hartstochtelijk aan. En knetteren maar! We spreken wel af, dat wij de wandelaars waarschuwen dat zij met jullie hobby rekening moeten houden. We zullen hen vragen thuis te blijven dan hebben ze zeker geen last van jullie en wat nog mooier is: jullie ook niet van de wandelaars. Maar dan moeten jullie wel beloven, dat jullie buiten die tochten niet meer illegaal crossen. Beloofd? Schatten van me’.

Met een oorverdovend lawaai aan gillende crossmotoren en bulderende lachpartijen schrikt mevrouw de burgemeester wakker uit haar droom. Een boze droom.

2 Reacties op “Gemeenten gooien het op een akkoordje met crossende herriemakers in de natuur”

  • De gemeente Best, die samenwerkt met Veldhoven, blijft hier buiten beeld. Ten onrechte. Toen ik onlangs een onderzoek instelde naar zogenaamde ’tijdelijke natuur’ bij Philips Healthcare (de grootst denkbare flauwekul van staatssecretaris Sharon Dijksma) werd ik achter dat bedrijf, in een uitloper van de Oirschotse Heide, echter Bests grondgebied, geconfronteerd met nogal wat quadgeweld. Er staat daar langs het Wilhelminakanaal een (groen uitgeslagen) verbodsbord, maar van handhaven hebben ze in Best überhaupt nooit iets gehoord.

  • José van Gerwen:

    De crossers zullen het nooit leren. Dit is een maatschappij
    van: ik eerst en verder zoek het maar uit.
    De burgermeesters zijn net als het kabinet in Nederland
    erg slap. Dus voorlopig komt er echt geen oplossing.

Reageer