Wie is online
2 bezoekers online
Voor alle nieuwe posts…

Volg ons op Twitter

Tweet het openingsbericht ->
Schrijf ons

Sorry, deze optie is tijdelijk niet beschikbaar. Gebruik eventueel 'Reageer' onder een willekeurig bericht. Veilig en in principe niet openbaar.

Je kunt ons altijd schrijven via de contactpagina. Daar vind je ook richtlijnen, voor het geval dat je mail-notificaties wenst bij nieuwe 'posts' aangaande Best. 

Rubrieken
Opinie of niet?

ls een post op deze site begint met wat in de typografie heet een initiaal, zoals de A hier, bevat zij een mening of interpretatie van de schrijver.

Portal
Portal van bekende en vooral minder bekende bloggers en opiniemakers.
English?

Translation by Google in Chrome: please, click the right mouse button and select 'English'.

Archief
maart 2015
Z M D W D V Z
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Stabat Mater 2015 in Oirschot, een topper

stabatmater_concerten2015
De alt Carina Vinke en een ensemble uit philharmonie zuidnederland, onder leiding van Arjan Tien, tijdens de uitvoering van Andriessens Miroir de Peine in de Oirschotse Sint-Petrusbasiliek, vrijdagavond.


Van de zeventien Stabat Mater-concerten in Brabant heb ik er nog maar twee meegemaakt, maar toch durf ik te zeggen dat de uitvoering van vrijdagavond in de Petrusbasiliek van Oirschot onbetwist een topper was. Haast u, om dit vandaag en morgen ook mee te beleven. Het succes komt grotendeels voor rekening van de Nederlandse componist Hendrik Andriessen (1892-1981) wiens toonzetting van Henri Ghéon’s vijf verzen, onder de titel Miroir de Peine, een perfecte vertolking kreeg van de alt Carina Vinke, subtiel begeleid door philharmonie zuidnederland.

Henri Ghéon (1875-1944) was een in de eerste helft van de vorige eeuw, ook onder het gelovige katholieke volksdeel van ons land, populaire Franse toneelschrijver en dichter, wiens werk sterk religieus getint is. Je zou zijn teksten als ‘laat romantisch’ kunnen betitelen, zoals blijkt uit dit fragment:

Dans sa maison, la fenêtre ouverte
sur la colline qui fut si verte
a contempler, au temps du bonheur,

in het programmaboekje als volgt vertaald:

In haar huis, het open raam
met zicht op de heuvel die zo groen was
om te aanschouwen, in tijden van geluk.

Carina Vinke schittert in haar solistische vertolking van deze ‘liederencyclus’. Met krachtige, zekere stem, die je al gauw de wat mindere verstaanbaarheid van haar Frans doet vergeten.

Geweldige dynamiek

Daarna trad het Brabant Koor aan voor het werk waaraan het jaarlijkse evenement zijn bestaansrecht dankt: het Stabat Mater in de versies van Andriessens drie leerlingen: Jan Mul, Herman Strategier en Albert de Klerk. Van deze triptiek sprak mij het ruim een half uur durende werk van nota bene de autodidact De Klerk (hij was in de eerste plaats organist) het meest aan. Wat een dynamiek – door koor en orkest uitstekend toegepast – en wat een afwisseling, met bij voorbeeld ook een schitterende fluitsolo. De solisten, naast Vinke, de tenor Falco van Loon, wisten ook hier wel raad mee. En Arjan Tien is een zwierige dirigent, die het geheel volledig in de hand heeft.

Stabat Mater 2013

Stabat Mater 2014

Gesprek met de organisatoren 2015

Download de foto in hoge resolutie (gebruik alleen toegestaan bij vermelding ‘Foto hhBest.nl’.)

De stem van Carina Vinke (video’s)

CD met live opnamen: perfecte herbeleving


Het probleem bij het inscannen en op twitter (her)publiceren van artikelen uit het ED zijn wel de strikte auteursrechtsregels die de Wegener kranten hanteren. Eigenlijk mag het niet.

Reageer