‘Wij zeggen overal JA op’
De Van Leeuwens zijn verknocht aan Oirschots Stabat Mater
‘Dit is ons principe: we zeggen overal ja op.’ Theodoor van Leeuwen heeft het nog steeds over ‘wij’, hoewel de zakelijke leiding van de Stabat Mater concerten in Oirschot vorig jaar is overgenomen door zijn dochter Marlies Timmermans. Theodoor (66) heeft zichzelf met pensioen gestuurd en dat Marlies hem is opgevolgd, mag dan wel enigszins voorspelbaar zijn geweest, het is toch de onafhankelijke keuze van het stichtingsbestuur.
Theodoor van Leeuwen en Marlies Timmermans-van Leeuwen in de Sint-Petrusbasiliek van Oirschot, waar de Stabat Mater-concerten al vijftien jaar thuis zijn.
Wat de Mattheustraditie voor Naarden is, zijn de Stabat Mater-concerten al vijftien jaar voor Oirschot. Passiemuziek gemaakt op een middeleeuwse tekst over het lijden van Moeder Maria. Muziek gecomponeerd door successievelijk honderden componisten, dus als het over keuzes gaat, vanuit een onuitputtelijke bron. In het weekeinde van 20, 21 en 22 maart is het weer te doen in de ook akoestisch voortreffelijke Sint-Petrusbasiliek. De muziek is deze keer van Nederlandse bodem en wel van vier representanten van een belangrijke stroming in de katholieke kerkmuziek van de vorige eeuw.
Zeventien edities kent het Stabat Mater inmiddels. Het begon in 1997 met een proef in het Provinciehuis, waarna het de bedoeling was jaarlijks van plaats te wisselen, in Brabant. Na Breda, streek het concertevenement neer in Oirschot. Dat beviel zo goed, qua ligging, accommodatie, horeca, parkeren en vooral wat de Brabantse sfeer betreft, dat men het zich niet langer moeilijker wilde maken dan nodig, vertelt Theodoor van Leeuwen, die 14 jaar geleden via zijn PR-bureau in Boxtel (het eerste in zijn soort in Brabant) bij het project betrokken raakte.
Zo werd het concertweekeinde twee weken voor Pasen vaste prik. Het kreeg geleidelijk aan landelijke bekendheid en er komen zodoende duizenden muziekliefhebbers af op de cyclus van drie uitvoeringen.
De Van Leeuwens zijn verknocht aan het Oirschotse Stabat Mater. Het zijn organisatorische duizendpoten. Theodoor kan enthousiast uitwijden over zijn contacten met de vele sponsoren, zonder wie het allemaal niet mogelijk zou zijn. En met de mensen in Oirschot, bij wie hij kind aan huis is. ‘In principe zeggen we overal ja op en dat wordt kennelijk gewaardeerd.’
Inmiddels is zijn dochter Marlies (37) ook alweer tien jaar als secretaresse betrokken bij de organisatie. Zij heeft nu de zakelijke leiding van haar vader overgenomen, wetende dat ze op hem kan terugvallen als er vragen rijzen. Bovendien doet het stichtingsbestuur nu ook meer op organisatorisch gebied dan in het verleden.
De programmering wisselt jaarlijks. Telkens klinkt weer een andere selectie uit het omvangrijke Stabat Mater-repertoire. Min of meer vaste partners zijn intussen philharmonie zuidnederland en Brabant Koor. Zo mogelijk komt ook jong toptalent onder de zangsolisten aan bod.
Rijk rooms repertoire
Deze keer is het programma helemaal Nederlands, met werk van Hendrik Andriessen (1892-1981)-> en zijn leerlingen Albert de Klerk (1917-1998, in zijn tijd vooral bekend als organist), Jan Mul (1911-1971) en Herman Strategier (1912-1988). Deze mannen kunnen worden beschouwd als de muzikale poot onder het Rijke Roomsche Leven in de eerste helft van de vorige eeuw.
Andriessen, stamvader van een muziekdynastie, componeerde, nog in traditionele sfeer, zeer toegankelijke muziek. Van hem zal de liederencyclus voor sopraan en strijkers Miroir de Peine klinken: het lijden van Jezus, zoals gezien door Maria. Van de drie leerlingen zullen Stabat-Mater-composities worden uitgevoerd.
Naast philharmonie zuidnederland en Brabant Koor, treden als solisten op: Annelies van Gramberen (sopraan), Carina Vinke (alt) en Falco van Loon (tenor). Dirigent is Arjan Tien.
@ecluse Klinkt zeer interessant, dat jaarlijkse Stabat Mater! En 'Miroir de Peine' Hendrik Andriessen is prachtig. http://t.co/LioJ4OdTa8
— Thea Derks (@tdrks) 12 maart 2015
Dank Guido voor leuke bericht en de tijd/zorg die je eraan hebt willen besteden. Graag meld ik mede namens Marlies dat er nog kaarten zijn voor zaterdagmiddag. Maar ook, en dat is heel bijzonder, in het Boterkerkje (11e eeuws) een lezing wordt verzorgd over de muziek en historie van het Stabat Mater. Leo Wolfs, een echte kenner, kan er boeiend over vertellen. Na zo’n ontmoeting met hem is het nog meer genieten van het concert! Aanmelden via de website of mail naar: marlies@stabatmater.nl Er zijn max 80 plaatsen voor de lezing op vrijdag- en zaterdagmiddag. Kosten 10 euro pp.