Wie is online
8 bezoekers online
Voor alle nieuwe posts…

Volg ons op Twitter

Tweet het openingsbericht ->
Schrijf ons

Sorry, deze optie is tijdelijk niet beschikbaar. Gebruik eventueel 'Reageer' onder een willekeurig bericht. Veilig en in principe niet openbaar.

Je kunt ons altijd schrijven via de contactpagina. Daar vind je ook richtlijnen, voor het geval dat je mail-notificaties wenst bij nieuwe 'posts' aangaande Best. 

Rubrieken
Opinie of niet?

ls een post op deze site begint met wat in de typografie heet een initiaal, zoals de A hier, bevat zij een mening of interpretatie van de schrijver.

Portal
Portal van bekende en vooral minder bekende bloggers en opiniemakers.
English?

Translation by Google in Chrome: please, click the right mouse button and select 'English'.

Archief
april 2014
Z M D W D V Z
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Feestelijke passiemuziek, kan dat?

Ja, in het Stabat Mater van Haydn

stabat_mater2014_1

Het is de grondlegger van de Weense Klassieken wel onder de neus gewreven: is dat soms niet ‘n tikkeltje te hübsch, dat Stabat Mater Dolorosa? Joseph Haydn moet er met zijn roomse blijheid op hebben gereageerd. Maar ook niet iets, om mee te zitten. Integendeel, zo bleek vrijdagavond bij de eerste van drie uitvoeringen in Oirschot door het Brabant Koor, philharmonie zuidnederland en vier solisten.

 

De destijds 35-jarige componist, die er later blijk van zou geven, in zijn vak van alle markten thuis te zijn, deed met de toonzetting van het middeleeuwse gedicht over de Moeder van Smarten als het ware een belofte: die van zijn grote oratoria als De Schepping en De Jaargetijden.

brabantkoor_2014Natuurlijk overheersen de ingetogen momenten, maar Haydn lijkt in dit ‘n uur durende werk toch te verwijzen naar de uiteindelijke overwinning van Jezus, de Verlosser. Inderdaad, een blijmoedige gelovige.

Deze zestiende uitvoering in de cyclus van de Stichting Stabat Mater in de Oirschotse Sint-Pietersbasiliek werd daardoor een feest. En dat natuurlijk vooral door een nagenoeg vlekkeloze uitvoering door koor, orkest en vier solisten, van wie de alt Carina Vinke zich naar mijn gevoel bijzonder onderscheidde. Het Brabant Koor straalde en de Amerikaan Kazem Abdullah, die de zieke dirigent Benjamin Levy verving, vormde een charmante eenheid met de ensembles. Alsof ze al járen samenwerkten.

Het concert begon met een knappe prestatie a capella van het Brabant Koor onder leiding van Louis Buskens in het uiteraard veel soberder Stabat Mater van Antonio Draghi – een uitvoering in processie, die achterin de kerk begon en eindigde in een ‘tableau-opstelling’ (foto).

  Stabat Mater Dolorosa. Oirschot, Sint-Pietersbasiliek, vrijdag 4 april 2014. Antonio Draghi (1635-1700) en Joseph Haydn (1732-1809). Brabant Koor en philharmonie zuidnederland, solisten: Annelies Gramberen, sopraan, Carina Vinke, alt, Falco van Loon, tenor, Bert van de Wetering, bas/bariton. Herhalingen: zaterdag 5 en zondag 6 april 2014. Info: stabatmater.nl

Reageer