Wie is online
6 bezoekers online
Voor alle nieuwe posts…

Volg ons op Twitter

Tweet het openingsbericht ->
Schrijf ons

Je kunt ons altijd schrijven via de contactpagina. Daar vind je ook richtlijnen, voor het geval dat je mail-notificaties wenst bij nieuwe 'posts' aangaande Best. 

Rubrieken
Opinie of niet?

ls een post op deze site begint met wat in de typografie heet een initiaal, zoals de A hier, bevat zij een mening of interpretatie van de schrijver.

English?

Translation by Google in Chrome: please, click the right mouse button and select 'English'.

Archief
februari 2014
Z M D W D V Z
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728  

Achterom kijken 36

In deze serie, getiteld Achterom kijken, plaats ik mijn hoofdzakelijk documentaire foto’s, gemaakt in onder meer Friesland (1956-1961) en Noord-Brabant (vóór 1956 en sinds 1961). Meer info hierover. Klik op de foto voor het originele exemplaar. De complete serie is via ‘Rubrieken’ in het menu (links) te bereiken. © Guido t’ Sas.

Bouw van de Maasbrug bij Wessem (A2) 1963bouw_maasbrug_wessem

Tussen 1962 en 1966 is de brug in de A2 over de Maas bij Wessem gebouwd. De laatste grote brug (2×2 rijstroken) zonder vluchtstroken. Maar de bouwmethode was wel zeer progressief, namelijk volgens het zogenaamde Frei Vorbau systeem, waarbij men begint met de pijlers, vanwaaruit de brugdelen worden gebouwd tot ze elkaar als het ware een hand geven.

 

 

De brug betekende een ‘revolutie’ voor het verkeer van Amsterdam naar Zuid Limburg en verder (vakantieverkeer!). Voordien moest men ofwel over Nijmegen en Roermond via de provinciale  ‘Napoleonsweg’ 271, of, komende vanuit Brabant dwars door Weert ook richting Roermond.

Toen de A2 zijn voltooiing via Maasbracht naderde, was het verkeer nog aangewezen op een pont tussen deze plaats en Wessem. Dat was nog het geval, toen ik deze foto maakte voor bij een reportage over het brugproject, dat toen in uitvoering was bij Van Hattum en Blankevoort. De naam van de manager ter plaatse heb ik een halve eeuw onthouden, omdat die zo markant was: ir. Habermeel.

Wie over de brug richting Maastricht rijdt heeft een spectaculair zicht op de Prins Claus Centrale. Andersom maakt de A2 een ferme bocht in westelijke richting voordat je de brug oprijdt. ‘De bocht naar Brabant’, denk ik altijd.

Reageer