Wie is online
2 bezoekers online
Schrijf ons
Je kunt ons altijd schrijven via de contactpagina.
Voor alle nieuwe posts…

volg ons op Twitter

Tweet het openingsbericht ->
Rubrieken
Portal
Portal van bekende en vooral minder bekende bloggers en opiniemakers.
English?

Translation by Google in Chrome: please, click the right mouse button and select 'English'.

Archief

Eindhoven Airport, Ryanair en het addertje onder de aanvliegroute

Door J.C.M. van der Schoot


ryanairPrijsvechter in de lucht Ryanair komt tot ieders verrassing plots met het idee om een basis te vestigen op Eindhoven Airport. Jarenlang heeft de directie van Eindhoven Airport de Ierse prijsvechter achter de schermen ingezet als breekijzer in de strijd voor de verruiming van de openingstijden van het vliegveld. Steeds verzuchtte de Airport-directie, dat Ryanair graag in Eindhoven een basis zou willen, maar dat dit niet zou lukken zolang het vliegveld aan ”te krappe” openingstijden vast zit.

 

Vestiging van een basis houdt in, dat ’s nachts op het betreffende vliegveld enkele vliegtuigen worden gestald, zodat er vroeger in de morgen en later op de avond kan worden gevlogen.

‘Nu is Europa’s grootste luchtvaartmaatschappij een passant in Eindhoven,’ constateert het Eindhovens Dagblad (28 mrt 2012) . ‘Met een basis en het personeel dat erbij hoort zou de band met Eindhoven verstevigd worden. Ryanair heeft op de flankerende vliegvelden Weeze en Charlerois al langer een thuishonk’, zo memoreert de krant, die voor Eindhoven Airport en Ryanair traditiegetrouw veel ruimte in de redactionele kolommen vrijmaakt.

Uitvoerig komt Ryanairs tweede man Michaël Cawley aan het woord om het allemaal nog ’ns uit te leggen. Op de laatste vraag van de krant laat Ryanair weten, dat het plan van Transavia om ook een basis in Eindhoven te vestigen geen reden voor Ryanair is om nu ook in te haken. Cawley : “In het geheel niet, speelt geen enkele rol. Transavia vliegt grotendeels naar andere bestemmingen. Ik denk dat wij elkaar mooi aanvullen. Als we hier straks allebei een basis hebben, wordt Eindhoven Airport een mooi compleet vliegveld.”

We worden hier met een gigantische kluit het riet in gestuurd. De rol van Transavia is er namelijk wel degelijk. Transavia (lees: Air France/KLM) wil volgend jaar vanaf Eindhoven ook goedkope vluchten gaan uitvoeren naar tal van bekende bestemmingen en wil in verband hiermee ook een basis op Airport vestigen. Transavia wil ook een prijsvechter zijn. Ryanair verkleint met opzet de rol van de toekomstige concurrent Transavia door te verkondigen, dat ”beide maatschappijen elkaar mooi aanvullen”. We moeten het nog zien. Ryanair stopte bijvoorbeeld recent na een korte periode de lijn naar Madrid, toch bepaald geen gehucht in Europa. Het is trouwens traditie bij Ryanair om een lijn, die niet meteen een financieel succes is, snel op te heffen. Ryanair grossiert in het openen en opheffen van lijnen. De maatschappij komt er goed mee weg en maakt mooie winsten. Maar op termijn kan een concurrent die duidelijk hecht aan stabiliteit in zijn aanbod van vliegbestemmingen het verschil maken.

De Airport-directie heeft op dezelfde dag na publikatie van het nieuws in de krant dat Ryanair een basis gaat vestigen, meegedeeld positief te staan tegenover dat plan. Is me dat even nieuws! Een giller van jewelste. Airport heeft immers nooit anders gewild. We zouden liever vernemen hoe het financieel is geregeld tussen Airport en Ryanair . Want dat Ryanair al jarenlang door Airport in de watten wordt gelegd, is duidelijk. Luchtvaarteconomie blijft in het algemeen een ondoorgrondelijke materie en in het bijzonder als het over Eindhoven Airport gaat. Dat een prijsvechter zoals Ryanair grote invloed heeft op Eindhoven Airport is wel duidelijk. Met een nieuwe grote prijsvechter erbij kan Airport de invloed van Ryanair misschien wat terugdringen. Maar vooralsnog geldt: Zonder Ryanair rest een mager Airport en zonder Airport mist Ryanair een aantrekkelijk deel van de Eindhovense regiomarkt.

Het nieuws over de Ryanair-basis is op het juiste moment geparachuteerd nu de onderhandelingen over de randvoorwaarden voor het nieuwe Luchtvaartbesluit, de regels over geluid en vliegtijden, in een eindfase verkeren. Is dit nieuws op dit moment opnieuw de zoveelste poging van het tweespan Airport/Ryanair om de onderhandelaars aan de zogenaamde  Alderstafel, met name de BOW (Belangenbehartiging Omwonenden Welschap) onder druk te zetten met het doel om nog meer binnen te halen dan wat in beginsel recent is afgesproken? Dat er nou ‘ns geen addertje onder de aanvliegroute zou zitten, is nauwelijks te geloven….

Reageer