Wie is online
3 bezoekers online
Schrijf ons

Je kunt ons altijd schrijven via de contactpagina. Daar vind je ook richtlijnen, voor het geval dat je mail-notificaties wenst bij nieuwe 'posts' aangaande Best. 

Rubrieken
Opinie of niet?

ls een post op deze site begint met wat in de typografie heet een initiaal, zoals de A hier, bevat zij een mening of interpretatie van de schrijver.

English?

Translation by Google in Chrome: please, click the right mouse button and select 'English'.

Archieven

Het monster dat Commercieel Voetbal heet

Door J.C.M. van der Schoot


In het Eindhovens Dagblad verscheen kort geleden een foto van een forse groep demonstranten in de binnenstad van Eindhoven. Zou Occupy Eindhoven eindelijk aanhang hebben gekregen of zouden de Philips gepensioneerden demonstreren voor het behoud van hun pensioenrechten?

Noch het een, noch het ander. De demonstranten bleken supporters van PSV te zijn , die demonstreerden voor een betere sfeer bij hun voetbalclub. En maandag vroeg de voorpagina van de krant vet geletterd: Ontslag? Voorpagina van dinsdag: vertrek van de trainer.

De wereld kan in brand staan, doch regionaal nieuws heeft voorrang en sportnieuws staat daarin nummer 1. Ik ga mijn oud-collega’s niet vertellen welke journalistieke afwegingen zij moeten maken. Natuurlijk: regionaal nieuws is zeer belangrijk voor een regionale krant. Maar sportnieuws -inclusief alle vaak misselijkmakende verwikkelingen, die met name “het product commercieel voetbal” met zich brengt- is geen levensnoodzaak. Het is vermaak. Niet meer dan dat. In het gunstigste geval leuk en spannend vermaak. Vele tienduizenden voelen er zich bij betrokken. Maar dat gegeven alleen vormt geen rechtvaardiging om een steeds forser vergrootglas te hanteren. Dat geldt overigens evengoed voor de landelijke media, die zich het traditionele vergrootglas van de Telegraaf gaandeweg hebben eigen gemaakt. Ajax is wereldnieuws!

Er is een flinke dosis zedelijke moed voor nodig om het commerciële voetbal met een nuchtere relativering tegemoet te treden en het fenomeen tot hanteerbare proporties terug te brengen. Aan deze sector wordt een scala aan hoogdravende maatschappelijk belangen toegeschreven. De werkelijkheid laat echter een veelkoppig monster zien, misvormd en angstaanjagend.

Het voetbalspel was ooit een activiteit, die door mensen in hoge mate sportief werd beoefend, doch die verworden is tot een grootschalige en breed gedragen commerciële activiteit, die letterlijk en figuurlijk mensen beschadigt. Dat heeft niets van doen met sportiviteit.

Wat zou het mooi en vredig zijn als de heersers over het commerciële voetbal buiten en in de stadions te rade zouden gaan bij de oude Grieken: “Mens , ken uzelf.”

5 Reacties op “Het monster dat Commercieel Voetbal heet”

  • Guido:

    Die voortdurende angst van alle media, tekort te schieten in het weergeven van dit soort onnieuws. Zo’n bobo, die daar het ontslag van een trainer (het is allemaal zó voorspelbaar en daardoor zó saai) zit aan te kondigen als was het de val van zijn kabinet. Alleen het ratjetoe aan sponsorreclames op de achtergrond verraadt zijn onbelangrijkheid.

  • Emiel Bootsma:

    Niet de directeur van PSV, maar de redactie van het Eindhovens Dagblad – en vaak helaas ook de redacties van vele andere kranten – laat zien hoe dom men is. Al jaren roep ik dat het ED een PSV-krant is, en helaas moet ik nu hier in Den Bosch hetzelfde roepen over het Brabants Dagblad. De redacties tonen keer op keer aan dat zij niet in staat zijn om betaald voetbal op zijn werkelijke waarde te schatten. Maar helaas hebben we – als het om regionale kranten gaat – niets meer te kiezen en zijn er nog slechts monopolisten. Laat de mededingingsautoriteiten zich daarover maar eens druk maken, in plaats van over Microsoft. Krantenredacties zijn qua meningsvorming en democratie immers veel belangrijker dan Windows Vista of Word 2007…

  • peter stiekema:

    Voetbal is een volkomen overschatte sport. Het gros van de voetballers is al moe, wanneer er sprake is van twee serieuze wedstrijden per week. Vergelijk dat eens met bij voorbeeld wielrenners. Vooral fnuikend voor het fenomeen ‘voetbal’ is het aantal programma’s dat denkt zich serieus met deze sport bezig te moeten houden, zoals dat gehannes met die afgrijselijke Derksen (Voetbal International, liefst tweemaal per week op het scherm, gedurende meer dan drie uur) en het geleuterteut van Jack van Gelder met wat pseudo-deskundigen op de zondagavond onder de naam Studio Voetbal. Wezenloos geouwehoer over niet meer dan een spelletje met 22 man, wat arbiters en een voetbal. Veel plezier ermee. Ondertussen dient een en ander bewaakt te worden door complete politiekorpsen, en allerlei bizarre reglementen teneinde clashes van de supporters min of meer tegen te gaan.

  • Tom van der Veen:

    Jullie zijn gewoon allemaal voetbalhaters en jullie zijn jaloers dat jullie favoriete sport niet zo groot is.

    Het gros van Nederland vind voetbal leuk, het is niet voor niets de meest gespeeld sport in Nederland en in de rest van de wereld.

Reageer op peter stiekema