Wie is online
3 bezoekers online
Schrijf ons

Je kunt ons altijd schrijven via de contactpagina. Daar vind je ook richtlijnen, voor het geval dat je mail-notificaties wenst bij nieuwe 'posts' aangaande Best. 

Rubrieken
Opinie of niet?

ls een post op deze site begint met wat in de typografie heet een initiaal, zoals de A hier, bevat zij een mening of interpretatie van de schrijver.

English?

Translation by Google in Chrome: please, click the right mouse button and select 'English'.

Archieven
maart 2015
Z M D W D V Z
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

ABN-AMRO: het ochtendgesprek

J.C.M. van der Schoot


gzalm
Voorzitter Zalm opent vrolijker dan ooit de ochtendbijeenkomst met zijn stafdirecteuren. Goedemorgen heren. De laatste ontwikkelingen graag.
De stroom opzeggingen is aardig opgedroogd.

Ik ben niet ontevreden. Uit jullie signalen proefde ik al dat het wel in orde zou komen. Per slot van rekening (ha, ha: mooie woordspeling) handelden we binnen de wet.

 

 

NRC Handelsblad vond ook dat we binnen de wet bleven, merkte toch op dat het zeker niet in de geest van de wet was.

Ja, hoor ‘s. De geest..Daar kun je verschillend over denken. Dat mag. Daar is niets op tegen mits dat andere denken ons maar niet dwarsboomt. Dat commentaar droogt ook wel op. De krant moet natuurlijk af en toe enige kritiek laten horen. Maar ik taxeerde het meteen goed: hier horen we niets meer van. Links en rechts nog wat gemopper van een columnist, maar dat zet geen zoden aan de dijk. Wat na-ijlen kan nooit echt kwaad. De stroom haatmails neemt ook zienderogen af. Op dit moment praktisch al geen opzeggers meer. Valt me allemaal niet tegen. Per saldo (ha, ha, mooi woordgrapje) een geslaagde operatie!

Zeker. Maar hoe krijgen we de opzeggers terug?

Ja, u krijgt uw antwoord, maar eerst toch een extra compliment aan onze persdienst. Onze reactie op de vragen van journalisten naar het juiste aantal opzeggers, was uitstekend. Het dreigende gevaar van negatieve publiciteit werd hier razendsnel omgezet in een positieve impuls op ons imago van betrouwbaarheid. Onze stelregel, dat wij nooit gegevens van onze klanten aan derden ter beschikking stellen, werkte ronduit gezegd meer dan uitstekend.

Ja, maar nogmaals: hoe krijgen we al die opzeggingen terug?

Twee dingen: Jullie hebben nu je begeerde salarisverhoging binnen. Dus zorg nu maar dat we de opzeggers terug halen. Het moet jullie ook wat waard zijn. Toch? Ik wil er wat tegenover stellen: we houden nog even de 1% rente aan. Nou, daar kunnen jullie mooi de boer mee op. Daarmee beschikken jullie op het geschikte moment over een aantrekkelijke acquisitie-tool. Kost ook geld, maar we hadden om de te verwachten negatieve publiciteit in te dammen meer begroot. Daar zit een meevaller. Regel ik wel.

Tenslotte de les van vandaag: Je hebt weer ‘ns gezien hoe snel de vloed van onbehagen over zo’n salarismaatregel wegebt. Natuurlijk, zonder wat geluk vaart niemand wel. Ook de bank niet. Een flinke vliegtuigcrash er over heen, gevoegd bij de sensationele verklaringen uit de familie van de nationale topcrimineel …. en het leed is weer geleden. Wie hoorde ik mompelen: het geluk is met de dommen? Bewaar die grapjes alsjeblief voor de eindejaarsborrel, wil je. Dat kan ik er nu niet bij hebben.

Reageer