Wie is online
3 bezoekers online
Schrijf ons
Je kunt ons altijd schrijven via de contactpagina.
Voor alle nieuwe posts…

volg ons op Twitter

Tweet het openingsbericht ->
Rubrieken
Portal
Portal van bekende en vooral minder bekende bloggers en opiniemakers.
English?

Translation by Google in Chrome: please, click the right mouse button and select 'English'.

Archief
juli 2013
Z M D W D V Z
« jun   aug »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Ruimte voor lawaai

J.C.M. van der Schoot


Het regent op het ogenblik meer dan ooit klachten over de overlast van het vliegverkeer in de regio Eindhoven. De oefenperiode van de F-16 straaljagers op de militaire vliegbasis werpt zijn ‘geluidsvruchten’ af. De keuze van Defensie om juist hier de oefenvluchten te houden en daarvoor dan ook nog in een periode, waarin de zomervakantie valt, toont wederom aan dat we hier nog altijd te doen hebben met een staat in de staat; een wereldvreemde staat.

 

Defensie is traditioneel een ongenaakbaar onderdeel van de Nederlandse samenleving en houdt zich verre van burgerlijke besognes. Om de paar jaar de poorten even open om het publiek het materieel te tonen en dan: poppetje gezien, kastje dicht. Zelfs met een vrouwelijke minister aan het hoofd zal Defensie een bedrijf blijven, dat het hoofd afkeert van de samenleving, die wel betaalt. De economische crisis dwingt ook hier tot bezuinigingen, maar helaas vooral op personeel en niet op de aangekondigde aankoop van de nieuwe JSF, die nog meer lawaai produceert dan de huidige F-16. Ook hier zijn de werknemers de dupe.

Het huidige straaljagerlawaai zit steeds meer mensen dwars. Zo moet Nuenenaar Cees van der Wal door het lawaai vaak een telefoongesprek afbreken (ED zaterdag 27/7 pagina 27) en hij is heus niet de enige. Hij is een protestactie gestart en vraagt om steun. Hier is zijn mailadres: cvanderwal@onsnet.nu

En wat de geluidsoverlast door de burger luchtvaart op Eindhoven Airport betreft: Ook hier topdagen, tot grote vreugde van de directie: ‘De nieuwe terminal geeft nog ruimte om te groeien’. Kleine maatschappijen met oudere vliegtuigen krijgen sinds kort ook alle ruimte. Het toelaten van oudere toestellen betekent vaak ook meer lawaai; ruimte voor lawaai. De nieuwe terminal moet immers ook betaald worden. De werkelijkheid is dat door de groeiende luchtvaartactiviteiten in deze regio de leefbaarheid verder zal worden aangetast.

Een reactie op “Ruimte voor lawaai”

Reageer