Wie is online
4 bezoekers online
Schrijf ons

Je kunt ons altijd schrijven via de contactpagina. Daar vind je ook richtlijnen, voor het geval dat je mail-notificaties wenst bij nieuwe 'posts' aangaande Best. 

Rubrieken
Opinie of niet?

ls een post op deze site begint met wat in de typografie heet een initiaal, zoals de A hier, bevat zij een mening of interpretatie van de schrijver.

English?

Translation by Google in Chrome: please, click the right mouse button and select 'English'.

Archieven
maart 2013
Z M D W D V Z
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Waar kennen we dit van?

tunnelbouwa2maastrichtWaar kennen we dit van, dit beeld op de website a2maastricht.nl van de dubbellaagse tunnel in aanbouw als schakel in de A2 in Maastricht? Die roestkleurige stempel? Precies, van de bouw van de spoortunnel in Best rond 2000, alweer 13 jaar geleden. De stempels dienen om de wanden van de sleuf tijdens de bouw stabiel te houden.

 

De eerste dubbellaags tunnel van Europa, met 2x vier rijstroken wordt ruim 2 kilometer lang en krijgt bovengronds een groene loper. De bouw is in 2011 begonnen en zal tot 2016 duren. De kosten worden geraamd op 800 miljoen euro.

De Bestse spoortunnel, ter lengte van 800 meter kostte destijds 800 miljoen gulden. Bovengronds was toen ook min of meer voorzien in een groene loper, maar daar is niet veel van terecht gekomen. Het opvallendste aan het tunneldek zijn het bovengrondse deel van het station en het reusachtige beeld van een mol, de graver bij uitstek.

Reageer