Wie is online
4 bezoekers online
Schrijf ons

Je kunt ons altijd schrijven via de contactpagina. Daar vind je ook richtlijnen, voor het geval dat je mail-notificaties wenst bij nieuwe 'posts' aangaande Best. 

Rubrieken
Opinie of niet?

ls een post op deze site begint met wat in de typografie heet een initiaal, zoals de A hier, bevat zij een mening of interpretatie van de schrijver.

English?

Translation by Google in Chrome: please, click the right mouse button and select 'English'.

Archieven
januari 2013
Z M D W D V Z
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Z.E. Heer Schilder, mag mijn foto er ook bij?

godshandZeer eerwaarde meneer pastoor Schilder,

Dat noem ik nog eens een goed initiatief: foto’s met naam en adres in de kerk hangen van mensen die te kennen hebben gegeven geen lid meer te willen zijn van uw kerkgenootschap. Weliswaar heeft god de namen van alle mensen in zijn hand geschreven, maar ik vind uw initiatief prima: twee keer is beter dan helemaal niet, tenslotte, en die gelovigen van u daar in Tilburg kunnen wellicht dat allemaal niet goed lezen door de bewolking die ook daar al weken heerst.

Meer op SanteLOGie

4 Reacties op “Z.E. Heer Schilder, mag mijn foto er ook bij?”

  • peter stiekema:

    Hoewel ik vind dat klokkenluiders, zelfs als het om pastoors gaat, zoveel mogelijk hun gang moeten gaan, zijn er grenzen. Misschien dat deze pastoor een beter inzicht had getoond, als hij al die portretten van pedofiele geestelijken en kloosterzusters aan de muur van zijn kapel had gespijkerd. Bij voorbeeld te beginnen met de moordenaar van het meisje Marietje Kessels. Vermoord in een kerk in Tilburg (hoe toevallig) in het jaar onzes heren (?) 1900.

    Uit Wikipedia:
    Ook in de familie Kessels gaat men er vanuit dat de pastoor de dader was. In oktober 2011 bracht de nicht van Marietje, Godelieve Kessels, een boek uit genaamd De moord op Marietje Kessels. Zij wijst naar de pastoor op basis van gesprekken met haar vader Mathieu, de jongere broer van Marietje Kessels, die als oudste zoon door zijn vader in vertrouwen werd genomen. Hij was vier jaar oud toen zijn zusje werd omgebracht en sprak later veelvuldig met zijn ouders over de vraag wie de dader kon zijn. Vader Kessels was een vermogende Tilburger en de eigenaar van de Koninklijke Nederlandsche fabriek van Muziekinstrumenten. Hij zou onder druk van pauselijke vertegenwoordigers – die de ouders van Marietje in 1908 zouden hebben bezocht – gedwongen zijn (volgens de ook nu nog geldende katholieke traditie. PS) de pastoor niet te beschuldigen. Zij zouden hebben bevestigd dat pastoor Van Zinnicq Bergmann de moordenaar was, maar als vader Kessels dat naar buiten zou brengen dan zou mét de pastoor de hele katholieke kerk terechtstaan “en dat kon toch niet de wil van de familie zijn?”, aldus het boek. Bovendien was vader Kessels bang de klandizie van de katholieke fanfarekorpsen in zuid Nederland en België te verliezen, wat tot een faillissement zou leiden. Godelieve Kessels’ familieverhaal wordt door de eindredactrice Mariek Hilhorst en prof. dr. Peter Nissen voor aannemelijk gehouden. Laatstgenoemde is docent kerkgeschiedenis aan de Universiteit van Nijmegen en schreef een essay in het boek. Desalniettemin, toen pastoor van Zinnicq Bergmann in november 1910 overleed toonde het muziekkorps van Kessels hem de laatste eer in de begrafenisstoet. (tot zover Wikipedia)

    Inderdaad pastoor, er is nog veel werk te verrichten, maar doe het dan wel op de juiste plek en probeer de commissie Deetman een handje te helpen.

  • Harm Schilder schort zijn actie op: http://www.emmausparochie.nl/weblogschilder (Zijn verhaal is wel en rijstebrijberg hoor.)

Reageer