Wie is online
1 bezoekers online
Schrijf ons
Je kunt ons altijd schrijven via de contactpagina.
Voor alle nieuwe posts…

Volg ons op Twitter

Tweet het openingsbericht ->


Instagram

Rubrieken
Portal
Portal van bekende en vooral minder bekende bloggers en opiniemakers.
English?

Translation by Google in Chrome: please, click the right mouse button and select 'English'.

Archief
september 2016
Z M D W D V Z
« aug   okt »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Herinneringen aan een stoomtram

wachtzaal
Café De Wachtzaal in Hoogstraten (bouwjaar 1885) dankt zijn naam aan de functie die het tot 1955 had: wachtruimte voor de stoomtram op Antwerpen.


De website erfgoed.breda bevat een verhaal over een stoomtram die vroeger liep van Rijsbergen over Meersel Dreef (B) naar Hoogstraten. Tegenwoordig is die oude trambaan (het stationnetje in Meersel Dreef bestaat nog) onderdeel van een geliefde fietsroute vanaf Breda door het Mastbosch, Rijsbergen, het Belgische grensplaatsje en via het Markdal weer terug.

 

 

Schande, maar het is allemaal betrekkelijk nieuw voor me. Nooit geweten, bij voorbeeld dat de ‘Hoogstratense’ tram doorliep tot in Meersel, terwijl ik daar nota bene in de jaren vijftig een vriend had. Maar het ligt voor de hand dat het traject Meersel-Hoogstraten toen al niet meer bestond. (Zie het avontuur van mijn moeder en mij in 1946 verderop.)

Aan de stoomtram naar Antwerpen bewaar ik kostbare herinneringen. Het moet in 1946 zijn geweest dat ik met mijn moeder via Strijbeek naar Hoogstraten fietste, om dáár die tram te nemen. Gewacht in De Wachtzaal, dat kan niet anders. Waarachter de eigenlijke statie lag, nu openluchtremise van de Belgische ov-onderneming De Lijn (foto hieronder).

Toen ik café De Wachtzaal afgelopen zaterdag wilde fotograferen, kon ik een autovrij moment wel vergeten. Het is het zwakke punt van het mij geliefde Hoogstraten: de onophoudelijke stroom automobielen door het centrum, met name de straat langs Katharinakerk, Stadhuis en Begijnhof die Vrijheid heet. Zó druk dat er op zo’n dag twee in oranje hesjes gehulde klaarovers nodig zijn om het publiek veilig over het zebrapad te leiden. Belgen gaan bij wijze van spreken met de auto naar de wc.bussen_delijn
Die reis met de stoomtram begon ermee dat m’n moeder de douaneambtenaar in Strijbeek fopte. We hadden geen papieren en ze beweerde glashard dat we ‘naar een feest bij de paters in Meersel Dreef moesten’. De man twijfelde geen moment en wenste ons een prettige dag. Zo ging dat nog in die tijd. We moesten wel voor de vorm een zijweg (tegenwoordig heet die Markweg) inslaan en over Meersel Dreef omfietsen…

Van de reis herinner ik me nog twee dingen: de drie bollen vanille-ijs tussen enorme ronde wafels in Antwerpen en de terugtocht met veel stoomgefluit in het pikkedonker (er was nog nauwelijks straatverlichting) door de Kempische dorpen.De stoomtram ben ik daarna nog één keer, op het nippertje, tegen gekomen: in 1954, toen ik in een boomgaard langs de weg Mol-Turnhout kampeerde. Een jaar later werden de niet geëlectrificeerde lijnen van het tramnet in de provincie Antwerpen opgeheven.

In Noord-Brabant werden de rails, ook die van de lijn Rijsbergen-Meersel Dreef, al in de jaren dertig opgebroken. De BBA nam het heft in handen. BBA stond voor Brabantse  Buurtspoorwegen en Autodiensten.

tramstatie_meersel
Aan de Oude Tramweg in Meersel Dreef staat nog steeds het stationnetje van de stoomtram Rijsbergen-Hoogstraten. Het dient nu als woonhuis. Op alle gevels staat Meersel.

Ik heb aan een directeur, A.D. van Setten, eens gevraagd waarom ‘buurtspoorwegen’ nog steeds zo voluit op de bussen stond. Hij zei: ‘Omdat we de optie railvervoer nog steeds open willen houden.’ Van vrije busbanen had toen nog niemand gehoord, laat staan van elektrische bussen.

Meer over Hoogstraten op hhBest

Voorpagina hhBest

Reageer