Wie is online
3 bezoekers online
Schrijf ons

Je kunt ons altijd schrijven via de contactpagina. Daar vind je ook richtlijnen, voor het geval dat je mail-notificaties wenst bij nieuwe 'posts' aangaande Best. 

Rubrieken
Opinie of niet?

ls een post op deze site begint met wat in de typografie heet een initiaal, zoals de A hier, bevat zij een mening of interpretatie van de schrijver.

English?

Translation by Google in Chrome: please, click the right mouse button and select 'English'.

Archieven
maart 2016
Z M D W D V Z
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Er komt nog meer na de Bosch-tentoonstelling

Na de tentoonsteling van de werken van Jeroen Bosch, die in mei afloopt, komt het Noordbrabants Museum met nog twee bijzondere, aan deze schilder gerelateerde exposities: Van  Eyck, Brueghel, Jordaens – Meesterwerken uit Roemenië (18 juni-9 oktober) en – ongeveer gelijktijdig – Jan Fabre: Tribute to Hieronymus Bosch in Congo (11 juni – 18 september).

De 50 Vlaamse en Hollandse meesters komen uit de in de achttiende eeuw gevormde collectie van Samuel baron von Brukenthal (1721-1803), destijds gouverneur van Sibiu en Transsylvanië. De werken zijn nu ondergebracht in een naar hem genoemd museum in het Roemeense Sibiu. Hun voorgeschiedenis betekent dat deze topstukken in West-Europa weinig bekend zijn.

memling
   Hans Memling: Biddende Vrouw,  ca. 1475, Olieverf op paneel, 44,8 x 32 cm

 

 

De Belgische kunstenaar Jan Fabre (1958, Antwerpen) maakte tussen 2011 en 2013 een serie mozaïekpanelen onder de titel Tribute to Hieronymus Bosch in Congo. De reeks maakt deel uit van zijn kritische reflecties over het koloniale verleden van Belgisch-Congo en verbeeldt de wreedheden en de absurditeit die Congo heeft ondergaan.

Tweeëntwintig panelen uit deze serie worden in het Noordbrabants Museum tentoongesteld. Tevens gaat Fabre een eigenzinnige dialoog aan met de vaste collectie in het museum en creëert hij met sierlijke vogelsculpturen in de Tuingalerij een eigen interpretatie van de Tuin der Lusten. Door het gebruik van iriserende juweelkeverdekschilden krijgen de kunstwerken een mysterieuze, onwerkelijke uitstraling, aldus een persbericht van het museum.

Reageer