Wie is online
21 bezoekers online
Schrijf ons

Je kunt ons altijd schrijven via de contactpagina. Daar vind je ook richtlijnen, voor het geval dat je mail-notificaties wenst bij nieuwe 'posts' aangaande Best. 

Rubrieken
Opinie of niet?

ls een post op deze site begint met wat in de typografie heet een initiaal, zoals de A hier, bevat zij een mening of interpretatie van de schrijver.

English?

Translation by Google in Chrome: please, click the right mouse button and select 'English'.

Archieven
maart 2014
Z M D W D V Z
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Carnavaleske luchtfietserij

J.C.M van der Schoot


Zou dat ooit werkelijkheid kunnen worden: Eindhoven Airport vijf keer zo groot als nu? Twee ijverige onderzoekers poneren dit en zeggen dat het vooral hun bedoeling is een discussie op gang te brengen. De onderzoekers delen mee, dat zij alleen economische en ruimtelijke factoren in hun studie hebben betrokken. Afspraken met allerlei partijen aan de zogenaamde Tafel van Alders spelen in hun onderzoek geen rol. Een puur economisch onderzoek dus en daarmee eigenlijk ook een zeer eenzijdig en onbelangrijk onderzoek.

 

 

 

Niet het onderzoek is dus interessant maar de reacties daarop zijn dat wel. De Eindhovense wethouder Joost Helms laat dapper weten: ‘Het Aldersakkoord is leidend en staat niet ter discussie’. Airport-directeur Joost Meijs zegt het hem even dapper na.

Maar waarom reageren zij in deze bewoordingen? Zij gaan niet rechtstreeks in op het onderzoek, maar grijpen het wel om aan met droge ogen te laten horen hoe betrouwbaar zij zijn: afspraken zijn afspraken. We zullen zien hoe het met de avondvluchten afloopt. Betrouwbaarheid op het punt van afspraken staat historisch gezien niet hoog in het Airport-vaandel.

De inkt van het onderzoek met een ongekend luchtfietserij-gehalte is nog niet opgedroogd of wethouder Helms komt in het Eindhovens Dagblad van maandag 3 maart met de mededeling, dat de groei van Airport niet stopt als in 2020 het akkoord van de Alderstafel zijn einddatum heeft bereikt. Hoe weet de wethouder dit zo precies? Kijk op de dag vandaag maar ‘ns zes jaar vooruit! Volgens hem hoeven ‘de mensen’ ook niet bang te zijn dat Airport een tweede Schiphol wordt. We zijn weer gerust gesteld. Dat geeft vooral tegen de verkiezingen een fijn gevoel. Hij wijst er op, dat een luchthaven altijd wel enige hinder veroorzaakt. ’s Jonge, wat is die man goed op de hoogte. Hij heeft de materie echt onder de knie.

De wethouder heeft ongetwijfeld ook afglopen zaterdag het NRC-interview met de immer in carnavalssfeer verkerende Ryanair-topman O’Leary gelezen. Hij belooft, dat zijn maatschappij voor een tientje naar New York gaat vliegen. In de laatste alinea komt de carnavalsaap uit de mouw: Het is nog vier jaartjes wachten…Ook bij Ryanair kunnen ze in de toekomst kijken…

We beschouwen het inderdaad allemaal maar als carnavalsgeleuter. Vooruit dan maar: Eindhoven Airport kan vijf keer zo groot worden. Eindhoven kan echt wel een tweede Schiphol worden. Hoe? De democratie afschaffen, een dictatuur vestigen. Is allemaal zo gepiept. De koning en zijn adjudant gaan even op bezoek in het Kremlin. En na het vijfde pilsje rapen Hunne Hoogmogenden uit Holland alle moed bij elkaar: ‘Hooggeëerde Vladimir, Wij hebben een nederig verzoek. U die uitblinkt in het beschermen van de rechten van de mens en onbaatzuchtig vele landen steun biedt, kunt u ons thans hulp bieden?’
‘Kom op Hollandse mannen, zeg maar je. We kennen elkaar toch al langer.’

Carnaval, ik zei het al.

Reageer