Bomen krijgen weer eens de schuld
Het weghalen van dodelijke obstakels bij wegen, zoals bomen of palen, redt volgens de Franse raad voor de verkeersveiligheid 120 tot 270 levens op jaarbasis. In Frankrijk vallen jaarlijks 3650 verkeersdoden. Gelukkig heeft de Franse raad het ook over de werkelijke oorzaak van al die dodelijke ongelukken, namelijk het hardrijden. Voor hem een reden om te pleiten voor verlaging van de maximum snelheid buiten de bebouwde kom van 90 naar 80 km per uur. Of het veel zou uithalen blijft overigens de vraag. Ook in Frankrijk is de handhaving namelijk een zwak punt, met name op de N-wegen.
Wegenbouwers in België pleiten intussen voor het volledig afsluiten van autosnelwegen bij werkzaamheden en het zorgen voor goede omleidingen, aldus de krant Het Belang van Limburg. Ook in België geldt standaard buiten de bebouwde 90 km/u, maar regelmatig wordt die met borden gereduceerd tot 70 km. Die snelheidsgrens kan dan wel weer een flink eind doorgaan tot in de bebouwde kom; Belgie kent immers veel lintbebouwing.