Wie is online
6 bezoekers online
Voor alle nieuwe posts…

Volg ons op Twitter

Tweet het openingsbericht ->
Schrijf ons

Je kunt ons altijd schrijven via de contactpagina. Daar vind je ook richtlijnen, voor het geval dat je mail-notificaties wenst bij nieuwe 'posts' aangaande Best. 

Rubrieken
Opinie of niet?

ls een post op deze site begint met wat in de typografie heet een initiaal, zoals de A hier, bevat zij een mening of interpretatie van de schrijver.

English?

Translation by Google in Chrome: please, click the right mouse button and select 'English'.

Archief
augustus 2015
Z M D W D V Z
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Airport: Altijd wat, ook al gaat het over niks

avondlijk_luchtverkeer-300x200


<-Avondlijk luchtverkeer boven de regio Eindhoven.

J.C.M. van der Schoot


Eindhoven en omgeving moeten er zich zeer van bewust zijn, dat de planning van Eindhoven Airport nog ongewis is. Dat is vreselijk nieuws. Welke duistere krachten zijn hier weer aan het werk?  Duistere krachten? Nee, hoor. Hier zijn notoire zeurpieten aan het werk. Directeur Meijs van Eindhoven Airport bakt ze weer ‘ns bruin en het Eindhovens Dagblad is graag bereid om dat bruine baksel van een glinsterend korstje te voorzien.

 

 

ED vrijdag 7 augustus, Eindhovenkatern: ‘Eindhoven Airport groeit flink, maar zekerheid over de mogelijke groei volgend jaar kan te laat komen’, zo lezen we.
Hier dreigt kennelijk een fors ongemak om nog maar niet te denken aan dreigende grote economische schade. Kijk, dat steekt zo in elkaar. Meneer Meijs zit gewoonlijk in september al te plannen. Dat weten u en ik niet, maar het is toch echt waar. Hij moet zo rond die tijd de luchtvaartmaatschappijen laten weten wat zij op hun beurt kunnen in- plannen. ’Als we ze een aantal starts en landingen beloven, kun je dat moeilijk terugschroeven’, stelt de bezorgde luchtacrobaat vast. Hoe zo? Op grond waarvan belooft de heer Meijs de luchtvaartmaatschappijen hun aantallen starts en landingen?

De heer Meijs is bang, dat het besluit van de minster wel ‘ns vertraagd zou kunnen worden, want de minister hikt aan tegen een verdeeld advies van alle bij Airport betrokken belanghebbende partijen, gemeenten, omwonenden en milieugroepen. Lastig, verdomd lastig. Want ja, zeg nou zelf, wat moet de politiek met een verdeeld advies? Moeilijk, wat ik je brom. En wat je de luchtvaartmaatschappijen hebt beloofd dat moet je natuurlijk waar kunnen maken. Zeg nou zelf: Beloofd is beloofd. Zo zijn we bij Airport. Pas op meneer Meijs. De  regio begint zo hard te lachen dat u van uw stoel vliegt.

Helderheid is van groot belang, betoogt meneer Meijs. Hij moet op tijd kunnen plannen. ‘Hebben we die helderheid niet dan kost ons dat geld’, luidt zijn ernstige waarschuwing. En wat is nou erger dan dat! Dus politici, zit niet te labbekakken, handel snel en zorg ervoor dat het plannen volgens plan verloopt. Meneer Meijs gebruikt natuurlijk het woord labbekakken niet. Dat maak ik er van. Maar hij bedoelt het wel zo: de politici zijn gewaarschuwd. Maar hij is ook niet op zijn achterhoofd gevallen, want hij haast zich mee te delen, dat ‘de politiek hierin leidend is, wij volgend’. Zo stoot hij Den haag niet voor het hoofd, want daar moet hij het wel van hebben.

Wat moet een journalist aan met al deze non-informatie? Wat mij betreft niets: prullenbakwerk. De heer Meijs zingt zijn liedje en de krant zingt tot vervelendst toe mee met steeds maar weer het al lang versleten refrein. Ik zou meneer Meijs een nuttig advies hebben gegeven: wat starts en landingen onder voorbehoud inplannen. Dan zou hij in een klap van zijn zorgen zijn verlost en had de journalist zijn tijd beter kunnen besteden. Allebei blij. Maar zo werkt het niet. Airport heeft altijd wat te melden, ook al gaat het over niks.

Reageer