Discussie

 

hhBest

Ga naar startpagina hhBest

Bestse wethouder Kerkhoff prima verkoper Eindhoven Airport


06.12.2007
Wethouder Kerkhoff van Best is een prima verkoper voor Eindhoven Airport gebleken.
Zijn argumenten voor een base in Veldhoven snijden echter geen hout en hij verkondigt in feite de leugens die hem voorgehouden zijn.
Een thuisbasis voor een luchtvaartmaatschappij in Eindhoven zou goed voor de economie zijn, maar de realiteit is, dat er iedere week slechts een paar piloten vanuit Engeland en Ierland ingevlogen worden die vanuit Eindhoven gaan vliegen. Er komen een paar monteurs uit Engeland over, die week op week af ingevlogen worden. En uit, waarschijnlijk, Roemenië komen twintig extra schoonmaaksters. Opgeteld de 400 tot 600 banen waar ze nu mee schermen.
U ziet, ik kan net zo goed rekenen als dat Eindhoven Airport dat kan.

Van Schiphol naar Eindhoven

Heel de exercitie is slechts ingezet om de problemen van Schiphol te verminderen. De geluids- en milieu problemen worden naar Eindhoven verplaatst. Een base op Eindhoven Airport houdt in dat een luchtvaartmaatschappij altijd het recht heeft terug te keren naar de thuisbasis, hoe laat het ook geworden is.
De openingstijden worden niet aangepast, maar bij ‘exceptionele situaties’ mag dan afgeweken worden van de openingstijden. Die 'exceptionele situaties' zien we echter dagelijks, want wie al eens terug vloog van vakantie en de avondvlucht had, weet hoe enorm de vertragingen steeds weer zijn. Dat houdt in dat we dus dagelijks, 7 dagen per week, diep in de nacht landende vliegtuigen te verwerken krijgen. Eenmaal een base houdt in, dat hier helemaal niets meer tegen te doen valt. Dat is immers het recht van de base, de 'thuishaven'.

In Amerika was er recent een enorme rel over het feit dat de maatschappijen wel weten dat ze de officiële vliegtijden lang niet halen, maar ze worden wel zo gepubliceerd, omdat ze dan kunnen blijven vliegen. Het zal hier niet anders gaan. Een basis hier houdt in, dat de omwonenden niets meer te vertellen hebben. We zullen dan moeten leven met iedere nacht te laat terugkomende vliegtuigen.
Een base houdt ook in dat er alleen maar veel meer extra toeristenvliegtuigen vertrekken. Die extra toeristenvliegtuigen zorgen voor nog meer verkeersdrukte rondom Eindhoven, dus nog meer fijnstof en dus nog meer argumenten om de wegen rondom Eindhoven niet uit te mogen breiden.

Als we de ruit rondom Eindhoven niet mogen maken vanwege fijnstof, waarom mag dan wel een enorme extra verkeersstroom naar Eindhoven op gang gebracht worden? Is dat niet bijna crimineel? Het is wel onze gezondheid waar we het over hebben.
De gemeentebesturen van de omliggende gemeenten worden bedrogen door de slimme marketeers van Schiphol, Eindhoven Airport en een op winst jagende luchtvaartmaatschappij. Als dit vliegveld inderdaad zo vreselijk interessant is, dan willen ze hier toch wel op vliegen. Ze kunnen niet anders, want luchthaven capaciteit is schaars. Echter zonder recht op een 'base' en met het recht van de omgeving op nacht en weekendrust.

Het is in en rond Eindhoven al druk en lawaaierig genoeg.

Tom Lassing, inwoner van Best

Lees ook Brutalen hebben het hele luchtruim

U bent welkom met een bijdrage aan deze discussie op Plein Uitvoeriger bijdragen kunt u mailen. Naar boven

Brutalen hebben het hele luchtruim

EINDHOVEN AIRPORT IS NIET TE STOPPEN

25.11.2007
Het plan om Eindhoven Airport uit te breiden volgens het concept voor een nieuwe overeenkomst wekt in hoge mate de indruk, dat het hier zou gaan om een beheersbare expansie. Intussen dromen de plannenmakers weg in de wereld van het grote geld. Een advertentie van Eindhoven Airport in het Eindhovens Dagblad van 28 oktober is op zijn minst een voorbeeld van manipulatie. Het gehele plan zit vol met het virus van de mateloze groei. Men stelt het voor alsof de uitbreiding per saldo niet zoveel betekent en intussen overvragen zij tot ver achter de horizon.

Door Jasper van der Schoot
Airport noemt de opzet voor de nieuwe overeenkomst 'een gezonde balans tussen economie, milieu en geluid'. Dat is een bezweringsformule, die veel moet verdoezelen. Onzinnig en onwaar. Het is voornamelijk een eenzijdige balans, die het leef-woonklimaat en het milieu in toenemende mate ernstig zal aantasten. De Airport-plannenmakers, Gedeputeerde Staten en de colleges van de omliggende gemeenten zouden er goed aan doen zich te laten voorlichten door top-econoom Jaap van Duijn. Van Duijn heeft als beleggingsspecialist bij Robeco en hoogleraar een geduchte reputatie opgebouwd als economisch analist. In zijn recente boek 'De groei voorbij' toont hij aan dat groei geen synoniem is van vooruitgang. Tegenover iedere euro economische groei staat nu ruim een euro verlies aan welzijn door de effecten voor onder meer milieu en woon- en leefklimaat.

De Airport-plannenmakers durven hun zogenoemd akkoord goed voor ons woon- en leefklimaat te noemen. Het plan zit vol met aannames en beloftes. Airport als beschermer van ons milieu en woon-leefklimaat! De brutalen hebben niet alleen de halve wereld, maar ook nog het hele luchtruim. Men stelt dat er een akkoord is bereikt met de provincie en de colleges van de omliggende gemeenten. Dat suggereert dat de vlag uit kan. Maar GS en de omliggende gemeenten hebben toegezegd het concept voor te leggen aan Provinciale Staten en de gemeenteraden. Aan hen is de beslissing en aan niemand anders. Zij kunnen het concept zondermeer naar de prullenbak verwijzen.

Airport meet zich een expansiedrift aan die de status van medegebruiker van de militaire basis Eindhoven ver overstijgt. Zij zou tevreden moeten zijn met 1 miljoen passagiers en zich moeten specialiseren in zakenvluchten, als een noodzakelijke dienst aan het bedrijfsleven. Capaciteit genoeg. Maar nee. Airport laat zich op sleeptouw nemen door een slimme 'stunt'-vlieger, die via misleidende reclame grossiert in halve of hele gratis tickets, waarmee hij vele vakantievierders lokt.


Een verkeersvliegtuig boven een Bestse woonwijk, waar het volgens de geldende afspraken helemaal niet mag komen. September 2007.

Brussel heeft terecht aangekondigd in te grijpen. En deze 'stunt'-vlieger, Ryanair, is Airports innigste en veruit belangrijkste maatje.

De eis van Ryanair om in Eindhoven een thuisbasis te vestigen is door Airport aangegrepen om een aanzienlijke uitbreiding te forceren. Maar zonder base doet Ryanair al heel mooie zaken in Eindhoven. Daarom is het goed te weten, dat een van doelstellingen van Eindhoven Airport luidt: 'Het verkrijgen van een zelfstandige aanwijzing als burgerluchthaven'. Airport is niet te stoppen. Het is maar dat iedereen zich hiervan terdege bewust is. In een tweede advertentie in het ED van 22 november weerlegt Airport acht zogenaamde misverstanden. Niets is bedrieglijker dan onder dat mom een aantal feiten te verdoezelen of te verzwijgen. Zoals: De nieuwe overeenkomst voorziet in 36 vliegbewegingen extra per dag. De broeikasgas-emissie gaat van 400.000 ton in 2007 naar 1 miljoen ton in 2016. De huidige geluidsruimte van 3 vierkante kilometer gaat vanaf 2010 naar 6 vierkante kilometer. Airport krijgt in de nieuwe overeenkomst vrijwel alle zeggenschap. De bescherming van omwonenden berust op toezeggingen, niet op verplichtingen.

Conclusie: het verdoezelen en verzwijgen van feiten berust bij Eindhoven Airport niet op misverstand.

Jasper van der Schoot is journalist en woont in Knegsel, bij Veldhoven.

U bent welkom met een bijdrage aan deze discussie op Plein Uitvoeriger bijdragen kunt u mailen. Naar boven