Wie is online
9 bezoekers online
Voor alle nieuwe posts…

Volg ons op Twitter

Tweet het openingsbericht ->
Schrijf ons

Sorry, deze optie is tijdelijk niet beschikbaar. Gebruik eventueel 'Reageer' onder een willekeurig bericht. Veilig en in principe niet openbaar.

Je kunt ons altijd schrijven via de contactpagina. Daar vind je ook richtlijnen, voor het geval dat je mail-notificaties wenst bij nieuwe 'posts' aangaande Best. 

Rubrieken
Opinie of niet?

ls een post op deze site begint met wat in de typografie heet een initiaal, zoals de A hier, bevat zij een mening of interpretatie van de schrijver.

Portal
Portal van bekende en vooral minder bekende bloggers en opiniemakers.
English?

Translation by Google in Chrome: please, click the right mouse button and select 'English'.

Archief
januari 2013
Z M D W D V Z
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Waarom het ene station wel een naam heeft en het andere niet

stationsnamen
NS en ProRail hadden het er maar moeilijk mee. Met onze vraag, waarom het ene station wèl een naam heeft en het andere niet. Even moeilijk, nemen we aan, als wanneer wij zouden vragen, waarom de stoptreindiensten in Brabant nog steeds worden onderhouden met die rammelende, oude hondenkoppen en de lijnen in de Randstad met sjieke Sprinters. Maar is het belangrijk? Nou, een mooi station als dat van Best zou, mits van een naam voorzien, een fraai landmark zijn. Wij brengen onze actie dan ook eerbiedig onder de aandacht van het Bestse centrummanagement.

 

Eerst maar even de voorgeschiedenis. Vorig jaar bestond het Bestse station 10 jaar. Desgevraagd deelde persvoorlichting van de NS toen mee, dat een statie 15.000 reizigers per dag zou moeten ontvangen, wil het van een naam worden voorzien.

En toen kwam de Hanzelijn. Tot onze niet geringe verbazing, kreeg het aan deze lijn gelegen station Dronten een opvallende aanduiding in kapitale letters (zie foto). Heeft NS, c.q. Prorail bij voorbaat vastgesteld, dat daar per etmaal meer 15.000 mensen in- en uitstappen?

Regeltjes

Over de beantwoording van deze kennelijk krikkele vraag hebben ‘de instanties’ anderhalve maand gedaan. De woordvoerder waarmee wij hierover een email-wisseling hadden, gaf ruiterlijk toe ‘er mee te zitten’. Vandaag kwam de oplossing via de ‘woordvoerder Regio Zuid’ van de NS:

‘Na veel uitzoekwerk heb ik uw vraag bij ProRail voorgelegd. Zij wisten mij te vertellen dat het inderdaad zo is dat in het handboek van de spoorbouwmeester, wat de richtlijnen geeft voor de bouw van stations, is opgenomen dat de zogenaamde doosletters niet aan de buitenzijde van een station worden bevestigd dat minder dan 15000 in- en uitstappers heeft. Ook de stations op de Hanzelijn en aan het Randstadspoor is de naam in de vorm van doosletters met verlichting niet bevestigd. Wel kan op een andere manier de stationsnaam aan het gebouw zijn verbonden, dit heeft dan te maken met het ontwerp van de architect.

Conclusie: Het is niet moeilijk voor de spoorbouwmeester, regeltjes te omzeilen. Hij zorge alleen dat het geen doosletters zijn.

Als die regeltjes dan toch een dode letter zijn, is het misschien niet zo gek om ze doodleuk te schrappen, terwille van ‘gelijke monniken, gelijke kappen’.

Update: Inmiddels is bekend, dat de gemeente Best voornemens is, de actie voor ‘belettering’ van het station over te nemen.

11 Reacties op “Waarom het ene station wel een naam heeft en het andere niet”

  • Wat de treintypes betreft, kun je misschien het beste je streven richten op het verzorgen van het railverkeer door Veolia. Prachtige Zwitserse treinen rijden door Zuid-Limburg. Ik zag laatst in een treinreportage op tv (onderdeel van mijn nieuwe hobby ‘verkeerde programma’s kijken’) dezelfde rijden op een doodsjiek bergtraject in Zwitserland.

  • Sven:

    Stoort mij ook al langere tijd..
    Het zijn overigens geen hondekoppen maar in trein jargon apekoppen genoemd. Die groene van vroeger waren hondekoppen. Desalniettemin is het materieel uit de jaren 50 en 60. Gelukkig zitten er ook al wat jongere sprinters tussen (jaren 70) en dubbeldekkers uit de jaren 80.
    En dankzij dit stukje heb ik iets meer om me te ergeren aan Best station.. Ontbreken van de naam. Was me nog nooit opgevallen 🙂

  • Gerard van Opstal Twittert: @AntoineWalraven @ecluse Ik weet wel iemand die de letters BEST kan maken.

  • Jan:

    Ach, carnaval komt eraan en dan heet het weer 4 dagen “Klompengat” en daarna zullen er wel 4 “Bestse” kunstenaars voldoende inspiratie krijgen om dit probleem op eigentijdse wijze in te vullen. Gewoon 4 letters in zo’n groot corps dat ze het vanuit die ivoren toren in Utrecht al kunnen lezen.

  • Redactie:

    Vernemen uit betrouwbare bron dat de gemeente Best de zaak serieus neemt en bij het eerstvolgende overleg met de NS ter sprake zal brengen.

  • Sven:

    Kreeg vandaag een berichtje van de NS via twitter nav een vraag over het ontbreken van de plaatsnaam op het station.
    “Staat er inmiddels #Best op de buitenkant? Even checken of het opgelost is… #NS”

    • Nee, maar de Bestse wethouder zou dit onderwerp in het eerstvolgende periodieke overleg met de NS aankaarten, zo heb ik uit de betrouwbaarst mogelijke bron vernomen.

Reageer