Wie is online
3 bezoekers online
Voor alle nieuwe posts…

Volg ons op Twitter

Tweet het openingsbericht ->
Schrijf ons

Je kunt ons altijd schrijven via de contactpagina. Daar vind je ook richtlijnen, voor het geval dat je mail-notificaties wenst bij nieuwe 'posts' aangaande Best. 

Rubrieken
Opinie of niet?

ls een post op deze site begint met wat in de typografie heet een initiaal, zoals de A hier, bevat zij een mening of interpretatie van de schrijver.

English?

Translation by Google in Chrome: please, click the right mouse button and select 'English'.

Archieven
april 2012
Z M D W D V Z
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Banken kunnen beter van klanten leren dan andersom

Door J.C.M. van der Schoot


De banken doen er alles aan om het vertrouwen van het publiek terug te winnen sinds de financiële crisis in 2008 om zich heen greep en de samenleving ten diepste geschokt was toen bleek dat de banken duidelijk mede de veroorzakers waren van de financiële ellende, die nog vele jaren kan duren. Een onderzoek toonde vorig jaar aan, dat vele consumenten er aan twijfelen of hun bank opereert in eigen belang of in het belang van de klant. Dat onderzoek (Newcom R&C) bevestigde  de dominante positie van de Rabobank als grootste consumentenbank.

Ruim de helft van de Nederlanders noemt de Rabobank betrouwbaar. Wat zeker tot die ’betrouwbaarheid’ bijdraagt is het sponsorschap van een wielerploeg en de schenkingen aan goede doelen. De bank kent geen aandeelhouders en slaat zich herhaaldelijk op de borst omdat ‘wij een coöperatie zijn, onze leden geven het beleid mede vorm en samen  staan we sterk’. De bank overstelpt het publiek in haar reclames ook met prachtige ideeën. Dat mag allemaal dan wel geruststellend klinken, maar af en toe komen er toch ook minder prettige berichten naar buiten, de ‘idealistische’ uitstraling en alle mooie  ideeën ten spijt.

Zo verklaarde Rabo-directeur Coöperatie, Bestuur en Duurzaamheid  Dirk Duijzer in NRC Handelsblad (29-10-2011): ‘Als  de crisis er niet was geweest, zaten we nog in foute producten’. Een wel zeer openhartige bekentenis. De Nederlandse journalist Joris Luyendijk doet al een jaar lang in Engeland antropologisch onderzoek naar de financiële wereld. Zijn verhalen in NRC zijn onthutsend. Beste Joris, keer terug naar ons land. Hier is ook werk aan de winkel. Hoe zit het op de dag van vandaag met het gedrag van onze bankmanagers, ook die bij de Rabobank?
 
Wat moeten we bijvoorbeeld met de ijver van de Rabobank, die basisscholen gratis een online multimediaal lespakket voor kinderen in de groepen 1 tot en met 8 beschikbaar stelt, ’omdat kinderen niet vroeg genoeg kunnen beginnen met het leren omgaan met geld’.
Een bank, die kinderen leert omgaan met geld… Is dat niet de arrogantie voorbij? Laten de klanten de bank maar ‘ns leren om goed met geld om te gaan.
Dàt is het idee.

Een reactie op “Banken kunnen beter van klanten leren dan andersom”

Reageer